Sunday, January 8, 2012

REVOLUSI PERANCIS (RP)

RP lebih menekankan kepada aliran Romantik dan Neo Classic (NC). Ia menceritakan tentang dua fahaman iaitu fahaman Perancis dan fahaman Ideologi.

A) Revolusi Perancis
Ke arah puak yang feudal yang dilambangkan oleh kepimpinan Raja Louis Ke-15 dan Louis Ke-10.   Kerajaan yang dipimpin aat korup dan membelanjakan wang negara dengan sewenang-weangnya sehingga  Perancis bankrap. Beliau terlibat dalam perang American World Independent di US yang memakan belanja yang banyak. Pihak yang menentang aristokrasi ini ialah Nepoleaon Bonaparte iaitu seorang general yang amat berani yang melambangkan ideologi republican. Kemusnahan Louis ke-16 dengan hancurnya penjara Pastel pada tahun 1789. Kepala Louis dipancung. Dalam huru-hara revolusi ini, Perancis meakluk Austia dan Rusia sehingga menyebabkan berpuluhan ribu rakyat Perancis terkorban.

B) Implikasi Revolusi
Salah satu implikasi revolusi tersebut adalah timbul kesedaran bahawa seni halus itu mesti diperalatkan demi kepentingan cita-cita kerajaan. Maka, dalam zaman Neopoleon ini terdirinya Institusu Akademi Seni Perancis yang dipimpin oleh Jacque Louis David pada tahun 1748 hingga 1825. Hasil karya yang bertajuk "The Death of Socrates" dalam tahun 1787.

No comments:

Post a Comment